rosyam hampakan peminat?



Sememangnya pilihan Rosyam menghampakan pengundi kerana peserta yang mendapat undi tertinggi, Reza Hasbi hanya menduduki tempat kedua kerana tidak mendapat markah yang baik daripada Rosyam.

Sememangnya itulah format Pilih Kasih yang hanya memberi kuasa separuh sahaja kepada pengundi dan separuh lagi di tangan Rosyam. Kalau Rosyam suka, mereka akan dapat markah banyak dan boleh menjadi juara walaupun undian daripada pengundi tidak memihak kepada mereka.

Inilah yang berlaku kepada Iqbal yang menduduki tangga tercorot yang kurang daripada 1 peratus tetapi apabila diambil kira markah Rosyam, dia berjaya memintas Reza yang mendapat lebih 50 peratus undian penoton berbanding peserta lain. Nampaknya pilihan pengundi tidak menyamai apa yang Rosyam suka.

Ada yang berpendapat Rosyam membuat kesilapan apabila mengangkat peserta yang tak popular. Apatah lagi Iqbal juga bukanlah pelakon terbaik pada pentas akhir kerana pemarkahan juri profesional memilih Sofian Bujang sebagai Pelakon Lelaki Terbaik pentas akhir.

Pada majlis memperkenalkan peserta akhir Pilih Kasih minggu lalu, Rosyam ada berkata, projek filem Kekasih yang dirancangkan tidak akan dimulakan dalam masa terdekat kerana dia bimbang pelakon yang dibawa daripada peserta Pilih Kasih belum mampu menarik penonton ke pawagam. Mereka belum cukup tahap populariti.

Itu bermakna Rosyam mengakui pentingnya populariti dalam menarik penonton ke pawagam. Tapi dalam membuat pilihan juara, Rosyam tidak membawa kepercayaan itu.

Nama yang popular juga menjadi pilihan media kerana sama seperti sesebuah filem, majalah atau akhbar mahu menghidangkan apa yang dimahukan oleh pembaca. Pembaca pasti mahu mengetahui kisah orang popular sahaja.

Sebab itu bintang popular sering mendapat peluang dan publisiti meluas berbanding pelakon yang kurang popular. Nampaknya Rosyam dan teamnya kena bekerja keras mempromosikan Iqbal agar lebih diminati oleh peminat. Mungkinkah kejuaraannya boleh meningkatkan populariti?

Reza mungkin lebih mudah dipromosikan kerana sepanjang program itu berjalan, dia sudah berjaya menarik perhatian pengundi dan sering mendapat undian tertinggi sehingga ke pentas.

Rosyam mungkin ada sebab tersendiri mengapa memilih Iqbal sebagai juara. Mungkin dia nampak sesuatu yang peminat tidak nampak dalam diri pelakon yang pernah gagal dalam percubaan menjadi penyanyi melalui Akademi Fantasia musim kelima lalu.

kredit:mangga

0 comments:

Post a Comment