Juara Lagu 24 hilang warna warni



30 buah lagu diumumkan layak ke persaingan peringkat separuh akhir Juara Lagu 24. Kalau dulu ada ketegori balada, pop rock dan etnik kreatif, kali ini kategori itu dimansuhkan sebaliknya dijalankan secara terbuka.

Antara alasan yang diberikan ialah kurangnya lagu baru yang masuk bertanding, tidak cukup kuota lagu etnik kreatif serta adanya lagu-lagu rentak baru yang tidak kena dengan kategori yang diadakan sebelum ini.

Kalau dilihat senarai lagu yang layak, ia memang mencerminkan muzik yang didengar oleh peminat hari ini. Itulah juga lagu-lagu yang dimainkan di corong-corong radio pada masa ini.

Nampaknya kali ini Juara Lagu hilang warna warni apabila sejenis muzik sahaja yang mendomonasinya. Hanya lagu Enjut (Noraniza Idris) dan Oh Anok Anok (Reshmonu) yang boleh dikategorikan dalam kategori etnik yang mengangkat serba sedikit muzik etnik negara ini.

Pastinya dua lagu yang mewakili muzik mereka akan tenggelam di sebalik kemeriahan lagu-lagu yang dihasilkan oleh pemuzik generasi baru seperti Bunkface, Estranged, Hujan, Meet Uncle Hussain dan lain-lain

Lagu Cinta Adam Dan Hawa (Misha Omar), Bertamu Di Kalbu (Jaclyn Victor), Tak Mungkin Kerna Sayang (Alyah), Kupinjam Satu Bintang (Alyah dan Riz), Seadanya Aku (Nubhan) dan Pergi (Aizat) yang mewakili lagu-lagu berlenggok.

Selebihnya lagu pop atau rock semasa. Ada lagunya yang kedengaran hampir sama kerana dihasilkan mengikut cita rasa yang sama oleh generasi pemuzik yang dikategorikan dalam kelompok indie. Mungkinkah ini dia corak muzik kita?

Separuh akhir Juara Lagu 24 menampilkan barisan besar bintang realiti baru dan terdahulu. Itulah barisan penyanyi yang ada hari ini.

Daripada Akademi Fantasia ada wakil iaitu Stacy (Pakai Buang), Adam (Benar Benar), Mila (Gila), AIzat (Kau Aku, Pergi dan Fikirlah), Nadia (Dia, Aku Dan Kamu), Hafiz (Masih Jelas), Nubhan dan Akim (Bengang).

Bintang realiti dari stesen rangkaian Media Prima pula diwakili Faizal Tahir (One In The Million) (Bencinta),Tomok OIAM (Rindu Terhenti), One Natien Emcees (Gangstarz) (Raja Gelek) dan Black (Aku Rindu Sayang Kamu).

Lagu-lagu lain ialah Aurora dan Ketika Ini (Estranged), Situasi (Bunkface), Dan Sebenarnya (Yuna), Aku Scandal (Hujan), Patri dan Tahu Tak Tahu Joget (Jinbara), Mirage (Pesawat), Khatimah Cinta (Sixth Sense) dan Pari-pari Di Bawah Angin (Meet Uncle Hussain).

"Sejak dulu lagi kami sentiasa terbuka dengan cadangan dan pendapat serta kehendak dalam industri muzik itu sendiri bagi meningkatkan lagi mutu program Muzik Muzik.

"Sebab itulah juga Muzik Muzik 24 tampil dengan format baru dengan pencalonan lebih fleksible dan ini bermakna lagu-lagu yang dicalonkan terbuka kepada semua kategori lagu," kata Pengurus Produksi Hiburan Primeworks Studio, Fadzliniza Zakaria.

Saingan peringkat separuh akhir akan diadakan pada 6 November 2009, 13 November 2009 dan 20 November 2009. Keputusan lagu yang akan ke pertandingan akhir akan dibuat sejurus selepas saringan ketiga selesai. Pertandingan separuh akan akan disiarkan secara langsung di TV3 pada pukul 10.00 malam. Pertandingan akhir Anugerah Juara Lagu 24 akan diadakan pada Januari 2010.

kredit:mangga online

0 comments:

Post a Comment