Siapa Sifu 'Mentor 3'?

Selepas dua tahun menyepi, akhirnya kembali juga program realiti nyanyian ‘Mentor’ yang bertanggungjawab melahirkan bakat-bakat baru seperti Pija dan Fiq.

Kali ini, Jaclyn Victor, Mas Idayu, Lah Ahmad, Adibah Nor, Ajai dan Awie telah diberi kepercayaan untuk memberi tunjuk ajar kepada para protégé.

Kelainan utama musim terbaru ‘Mentor’ berbanding dua musim sebelum ini adalah penyerahan kuasa sepenuhnya kepada Mentor untuk memilih sendiri protégé berdasarkan ciri-ciri yang ditetapkan mereka. Sebelum ini, pemilihan protégé berdasarkan penilaian juri dan pengurusan. Namun didapati ada peserta yang tidak menepati ciri-ciri Mentor.

Selain itu, untuk musim ini, komitmen para peserta diuji bermula dari sesi uji bakat lagi apabila mereka perlu ke Sri Pentas, Persiaran Bandar Utama, Petaling Jaya untuk menghadiri uji bakat. Mereka yang berminat untuk menjadi protégé kepada penyanyi idola masing-masing, bolehlah menghadiri sesi ujibakat yang diadakan pada tarikh yang tertera dibawah. Uji bakat akan diadakan di Theatrette, Sri Pentas bermula jam 10 pagi hingga 5 petang.

14 Mac: Jaclyn Victor
15 Mac: Mas Idayu
21 Mac: Lah Ahmad
22 Mac: Adibah Nor
28 Mac: Ajai
4 April: Awie

Kriteria yang dicari:
1. Berusia diantara 17 – 25 tahun
2. Memiliki bakat vokal yang mantap dan pakej
3. Berjaya menambat hati Mentor yang menjadi pilihan mereka
4. Menyanyi secara solo
5. Tidak terikat dengan sebarang kontrak
6. Boleh memberikan sepenuh perhatian terhadap program ‘Mentor’

Peserta yang menghadiri uji bakat harus membawa kad pengenalan, gambar berukuran passport dan 4R, dan membawa minus one lagu-lagu yang bakal mereka persembahkan untuk penilaian Mentor pilihan mereka.

Hanya seorang protégé sahaja yang akan dipilih untuk setiap Mentor, dan ini termasuk mereka yang menguji bakat secara berkumpulan.

Sistem pemarkahan dikekalkan 50% pada juri profesional. Yang berbezanya, undian SMS hanya merangkumi 30% dari jumlah markah. Selebihnya akan ditetapkan oleh juri awam atau semi-profesional yang terdiri, antaranya, daripada para wartawan dan pelajar muzik.

‘Mentor’ akan ditayangkan bermula pada 19 April, setiap Ahad jam 9 hingga 10.30 malam. ‘Konsert Mingguan Mentor’ akan bermula pada 3 Mei, ‘Jurnal Protégé’ setiap Ahad, jam 5.30 hingga 6 petang yang menyorot persediaan serta aktiviti protégé bersama mentor, dan ‘Jurnal Mentor’ iaitu diari harian protégé yang akan ditayangkan setiap hari Isnin hingga Jumaat, jam 7.28 malam.

kredit:gua.com.my

0 comments:

Post a Comment