Salahkah Kalau Saya Ini Andartu?


Apabila Haliza tampil menerbitkan filemnya, Andartu Terlampau…21 Hari Mencari Cinta, ada pihak yang ketawa sinis. Mereka berkata itulah dirinya yang sebenar yang sememangnya andartu!

Namun Haliza, 36, tidak cepat melatah atau melenting. Sekurang-kurangnya dia tidak hipokrit. Dia juga akui tidak tersinggung dengan cakap orang kerana telah bersedia.

"Saya dah tak kisah pun apa orang hendak kata. Sebaliknya, memang saya sudah agak ini semua akan berlaku. Saya tak nafikan anda antara segelintir babak dalam filem ini adalah diri saya tetapi adakah ia satu kesalahan?

"Ya tidak segan untuk akui saya antara artis dalam golongan andartu. Mungkin ia masih satu tabu kepada sesetengah pihak. Bukan saya pernah minta untuk jadi andartu pun. Semua soal jodoh dan saya redha.

"Cuma orang kita suka memandang serong. Kahwin salah, tak kahwin pun salah. Kalau saya tidak bangkitkan isu ini, sampai bila pun golongan andartu ini akan rasa lemah, tersisih dan rendah diri tak bertempat," katanya.

Sambung Haliza lagi seseorang wanita itu berhak untuk memilih jalan hidupnya sendiri. Kalau dia hendak jadi andartu, biarkanlah. Kenapa perlu mengata mereka? Kenapa perlu mempersoalkan tindakan mereka itu?

"Disebabkan pandangan serong masyarakat, mereka akhirnya berada di dalam dilema dan terpaksa berkahwin walaupun bersama lelaki yang tidak begitu dicintainya. Akhirnya... banyak yang bercerai juga!

"Tetapi, ada yang sanggup bergelar janda daripada memegang status andartu kerana terlalu bimbangkan cakap-cakap orang di sekeliling. Bukan saya hendak berpaksikan masyarakat di Barat, tetapi kalau di sana, wanita yang berusia macam saya, baru memikirkan tentang soal kahwin.

"Seperkara lagi, tentu ada hikmahnya jika seseorang wanita itu lambat bertemu dengan jodohnya. Semuanya itu bukan disengajakan tetapi ketentuan Tuhan juga. Jadi, janganlah mencemuh orang yang masih belum berkahwin," katanya dengan berani.

kredit:murai.com.my

0 comments:

Post a Comment