KD tuntut hak penjagaan kedua anaknya


AKHIRNYA penyanyi terkenal Krisdayanti (KD) memilih tarikh semalam, Isnin, 29 September, untuk mendaftarkan tuntutan cerainya.

Namun demikian, kelibat KD tidak kelihatan dan pendaftaran cerai hanya dilakukan oleh Harry S Marpaung di Jakarta Selatan.

"Krisdayanti tak perlu hadir. Inikan daftar saja. Yang jelas, mereka berdua sudah bersepakat untuk bercerai," kata Harry sewaktu diwawancara selesai proses pendaftaran cerai.

Sementara itu, peguam KD Elsie Lontoh, berkata pihaknya sedang berusaha agar proses penceraian itu dilakukan dalam satu sidang sahaja.

"Ini adalah kerana sudah ada kesepakatan bercerai di antara keduanya," katanya. Namun, Elsie tidak dapat memberi jaminan samada kedua-duanya akan hadir atau tidak pada sidang itu nanti.

"Kalau untuk menghadirkan kedua belah pihak dalam persidangan nanti memang harus ada koordinasi terlebih dahulu," ujarnya.

Menurut Elsie, KD pernah memberitahunya dia ingin hadir pada persidangan itu kerana ianya sangat penting dalam kehidupan dia selama 13 tahun pernikahan bersama Anang.

Ketika ditanya tentang pendaftaran perceraian, Elsie menegaskan hal tersebut bukanlah hal yang penting.

"Sebelum pendaftaran cerai ini, kedua mereka sudah adakan pertemuan dan sepakat pendafatran cerai atas nama Krisdayanti," jelas Elsie.

Meskipun baru mendaftarkan cerai, dari segi ugama status hubungan suami istri Anang dan KD sudah pun berakhir. Mereka bercerai setelah Anang menjatuhkan talak tiga hari sebelum Ramadan baru ini.

Walaupun sudah tiada ikatan lagi dengan Anang Hermansyah, KD tidak berhasrat untuk berpisah dengan dua buah hatinya, Auriel dan Azriel.

Untuk tujuan itu, KD ingin membuat tuntutan pembagian hak pengasuhan kedua anaknya itu.

"Masalah perceraian, kedua mereka sudah sepakat. Sekarang, KD menitikberatkan kepada masalah anak," kata peguamnya.

"KD akan mengajukan kepada hakim mengenai hak pengasuhan anak kerana ia juga ingin memenuhi peranannya sebagai ibu. Soal pengajuan pembagian waktu bersama anak-anak akan terjawab setelah proses pembuktian nanti," kata peguamnya.

Sejak Anang Hermanysah menjatuhkan talak kepada KD Ogos lalu, kedua anak mereka memilih tinggal bersama Anang di studio rakaman/kantor KD Production di Jalan Radio Dalam, Jakarta Selatan.

Menurut laporan, Anang belum lagi memberi izin kepada KD untuk bertemu dengan anak-anaknya disebabkan secara psikologi, anak-anak masih menyimpan marah terhadap KD. Meskipun begitu, KD tetap berharap mendapatkan izin untuk mengunjungi dan memberikan kasih sayang sebagai seorang ibu.

"Di manapun dan bila-bilapun, mereka memerlukan saya sebagai ibu kandungnya," ujar KD.

kredit:mstar

0 comments:

Post a Comment